فارسیEnglish

دانلود مقاله سبک کلاسیک در طراحی داخلی به صورت PDF

 

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

طراحی داخلی به سبک کلاسیک از فرانسه و در قرن هفدهم نشأت گرفته و به علت نظم تعادل، تقارنی که دارد به فراتر از اروپا گسترش یافته و سبکی غالب برای بیش از دو قرن بوده است. سبک های بسیاری با الگو گرفتن از آن به وجود آمده اند که در این مقاله به طور مختصر به اصول اصلی کلاسیک اشاره می کنیم.

این سبک الهام گرفته از معماری یونان و رم باستان سبکی که در تمام جوانب وزین و با ابهت است و به هیچ عنوان با بی نظمی و شلوغی کنار نمی آید، می توان گفت سبکی منظم است که پایداری و استقامت خاصی به فضا می بخشد و پایان ارزان را قبول نمی کند، زیرا تمام مواد استفاده شده در آن طبیعی و یا منحصر به فرداند ، در نتیجه گران!

سبک کلاسیک توجه کسانی که ارزش ها و سنت ها را به مدهای زود گذر فرهنگی ترجیح می دهند برانگیخته است و معمولا توسط افراد ثروتمند انتخاب می شود.

 

ویژگی های سبک کلاسیک در طراحی داخلی

طراحی کلاسیک حاکی از حضور قوس ها، گچ بری ها، تزئینات، نقش های عموماٌ الهام گرفته از طبیعت به خصوص درستون ها و نیم ستون هاست، پیش آمدگی لبه بام ها، شومینه های سنگ مرمر، پرده های نزدیک ،تعداد زیادی آینه، گلدان ها و گیاهان، مجسمه های برنز ، استفاده از رنگ های پخته و متریال طبیعی و با شکوه ، به کارگیری پارچه های ساده و شیک ، مبلمان ها اکثر به فرم مستطیل ،  نقوش و طرح های متقارن ، نقاشی ها با قاب های مستطیل چوب طبیعی دیوارهایی که اغلب با پارچه ها پوشانده می شوند (امروزه کاغذ دیواری) و استفاده از پارکت یا کف پوش برای پوشش کف و در برخی فضاها مانند حمام ، آشپزخانه ،اتاق نشیمن مجاز به استفاده از سنگ مرمر یا سنگ کاشی ، سقف های معمولاٌ سفید و تزئین شده با گچ بری های پیش ساخته گچی " همگی از جان سبک کلاسیک هستند.

وجود  یک نقطه ی کانونی مانند شومینه که تعادل و قرینه را در تصویر بصری برقرار می کند یکی از اصل های این سبک است.

 

رنگ در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

به طور کلی فضای داخلی طراحی کلاسیک تسکین دهنده است و در طراحی از رنگ های نجیب و آرام که از طبیعت الهام می گیرند استفاده می کنند مانند بژ، کرم، خاکستری، مرواریدی، طلایی، نقره ای، زیتونی، و قرمز مایل به قهوه ای، سبز روشن ،یشمی ، سرمه ای،زرشکی ... که در واقع  همه ی این ها ترکیب هر رنگ با مشکی یا قهوه ای است.

تضاد و اجتناب از رنگ های بی روح در کلاسیک یکی از اصول طراحی این سبک است. اما در ترکیب آنها باید توجه داشته باشیم که رنگ غالب فضا باید یک یا دو رنگ باشد!

 

نور در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

برای روشن کردن و نور پردازی فضا در این سبک علاوه بر توجه به نور طبیعی، اغلب لوسترهای کریستال و برنجی استفاده می شود که دقیقا باید در مرکز سقف قرار بگیرند و به طور مساوی نور را در فضا توزیع کنند.

استفاده از آباژورها کنار مبلمان و میز ناهار خوری و لوسترهای دیوارکوب کنار آینه و کنسول ها علاوه بر لوستر سقفی باعث درخشان تر و زنده تر شدن فضا می شوند.

اصولاٌ نور لامپ ها ملایم و رنگ روز در نظر گرفته می شوند.

 

جایگاه پارچه در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

پارچه های ابریشمی گل برجسته ، ساتن و مخمل پارچه های اصلی در دکوراسیون به سبک کلاسیک است.

برای پرده ها از پارچه های بافت دار، مخمل خواب دار، ابریشم سنگین استفاده می شود.

پارچه های شطرنجی، راه راه ،گل دار، کرباس، ... که گاهی همه در یک اتاق ترکیب می شوند اما باید از یک گروه رنگی مشخص باشند و خیلی رنگ های تیره و روشن را به کار نگیریم.

در پرده ها پارچه های لوکس ، ضد نور ، تزئیناتی مانند منگوله مورد توجه است.

همچنین می توان از کرکره های ساده در این سبک استفاده کرد.

یادمان نرود که پارچه استفاده شده در مبل و پرده باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

 

مبلمان در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

مبلمان گزیده ی این سبک مبلمان عتیقه است. اما به دلیل عدم دسترسی به آن از مبلمان استیل استفاده می شود،  مبلمانی از چوب و پارچه هایی تودوزی شده قاعدتاٌ طرح دار و گرانبها.

چوب های اصولاٌ منبت کاری شده کار دست و دارای فرم های برجسته و نقش هایی الهام گرفته از طبیعت.

مبلمان در این سبک تمایل دارند در یک چیدمان رسمی و متعادل قرار بگیرند.

مبل های کرم یا قهوه ای با پارچه های گل دار یا خطوط مستقیم طلایی یکی از نمونه های مبلمان های کلاسیک است. 

دکور در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

در طراحی کلاسیک انتخاب دکور یکی از مهم هاست زیرا به فضای بصری وزن اضافه می کند و ضمن زیبایی ، شکوه و عظمت فضا را بیشتر می کند.

معمولا این محصولات می توانند چینی ، عتیقه جات، نقاشی ها ،تصاویر (در قاب های نفیس چوبی)، مجسمه های برنز ، کارهای دست اصیل، سنگ تراش های ساخته شده از سنگ مرمر و برنز باشند.

 

کف و سقف و ستون ها در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

سقف ها در طراحی این سبک بلند هستند که این بلندی اعم از اجتناب شلوغی باعث شکوه وبزرگی داخل فضا می شود و گچ بری هایی که گاهی در سقف ها به کار می رود به عظمت کار زیبایی می بخشد. رنگ سقف ها معمولاٌ سفید و تزئین شده با گچ بری های پیش ساخته گچی است.

کف ها در طراحی این سبک معمولا سنگ و چوب اند و به صورت یک دست به کار می روند. استفاده از پارکت یا کف پوش برای پوشش کف و در برخی فضاها مانند حمام ، آشپزخانه ،اتاق نشیمن مجاز به استفاده از سنگ مرمر یا سنگ کاشی  می باشند.
ستون ها در طراحی سبک کلاسیک از بارزترین شاخصه ها هستند که با تزئینات خود هویتی خاص به این سبک می بخشند و در تاکید به خطوط عمودی، نمادی از استحکام، پایداری و دوام را مطرح می کنند.

 

طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک

در طراحی یک اتاق خواب عنصر اصلی تخت است و تا حدود زیادی با توجه به شکل و اندازه ی آن بقیه ی عناصر هم تعریف می شوند.

در این سبک تخت ها بزرگ و چوبی هستند و پشتی های آن ها و کنسول های کنارش دارای حکاکی های زیبا و فاخر است.

آباژورها ، پرده های بلند با طرح های تکرار شونده که با زمینه ی خود متمایز هستند، چراغ هایی با نور ملایم ، از نکاتی در طراحی اتاق خواب به سبک کلاسیک است.

 

طراحی حمام به سبک کلاسیک

در حمام کلاسیک از تجهیزاتی مثل وان و شیرهای کار شده و پر تزئینات استفاده می شود و معمولا  رنگ های غالب سفید ، بژ ، نقره ای و طلایی است.

برای پوشش کف از سنگ مرمر استفاده می شود و حتی آینه ی سرویس ها در این سبک باید در قابی کار شده با طلا یا برنز باشند.

 

طراحی  نشیمن به سبک کلاسیک

طراحی نشیمن در طراحی کلاسیک گاهی ساده تر از طراحی اتاق به این سبک است چرا که محیط بزرگ تر و نور طبیعی در آن بیشتر ، در نتیجه جای کار بالاتری دارد.

تقارن چیدمان مبلمان ها، پرده های طرح دار، بلند و فاخر با رنگ هایی مانند قهوه ای و ... ، لوستر های طلا اندود  و بزرگ یا کریستال از عناصر وجودی سبک کلاسیک در نشیمن است. در تزینات و دکور اعم از مواردی که در قبل به آن اشاره کردیم از ظروف عتیقه و مجسمه ها، ساعت برنز ، گلدان های سنگی هم استفاده می شود.

 

طراحی آشپزخانه  به سبک کلاسیک

آشپزخانه کلاسیک همیشه شیک و کاربردی است.  لوازم آشپزخانه آن از چوب با کنده کاری های اصولی و خیره کننده مختص این سبک ساخته شده و حتی عناصر تزئینات هم چوبی می باشند . دکور بندی در این سبک کاملا هندسی است.

کابینت های این سبک دارای تاج و پاخور چوبی هستند که با طرح هایی مجلل و به صورت قرینه طراحی می شوند. دستگیره آن ها از روکش طلا  یا برنز تزئین شده و استفاده بسیار از فرم های قوس دار و دایره شکل را می توان در دکوراسیون کلاسیک مشاهده کرد.

در آشپزخانه  کلاسیک ، نکته ی جالب این است که لوازم خانگی مدرن مانند یخچال، گاز و ... به طور نامحسوس پنهان بمانند.